Svaki početak je težak: I roditelji prvašića imaju zadaću, a ona nije ni malo lagana

Najvažnije je da su te prve uspomene na školu lijepe jer nas određuju za čitav život.

By
Marijana Markelić
Objavljeno 12.09.2024.

Na početku smo nove nastavne godine, što je osobito uzbudljivo onima najmlađima. Svi se sjećamo prvog dana škole, učiteljice ili učitelja, prijateljstava započetih sjedanjem u istu klupu… Najvažnije je da su te prve uspomene na školu lijepe jer nas određuju za čitav život.

No, često čujemo da su danas djeca pod stresom i da u školu idu s grčem u želucu.  Čak i ta najmanja.

Pitali smo osnivačice Tigroma, centra za terapiju igrom, odgojiteljicu Kristinu Vučinić i njezinu kolegicu, pedagoginju Irenu Peroš Grgos kako djeci olakšati polazak u školu, gdje se kriju najčešće roditeljske greške i kako ih prevenirati.

„Pri polasku djeteta u prvi razred, roditelji često, iako nenamjerno, mogu napraviti neke greške koje mogu povećati djetetov strah i stres vezan uz polazak u školu. Ovo su ključne greške koje treba izbjegavati kako bi se osigurao pozitivan početak školovanja“, poručuju Kristina i Irena te ih navode.

1. Strašenje školom i učiteljima

Često, u pokušaju da discipliniraju dijete ili ga natjeraju da bude pažljivije, roditelji mogu koristiti prijetnje tipa: “Vidjet ćeš ti kad dođeš u školu” ili “Učiteljica neće trpjeti takvo ponašanje”. Ovakve izjave mogu kod djeteta stvoriti negativnu sliku o školi i učiteljima i stvoriti veliki otpor prema učenju i školi općenito.

Što učiniti umjesto toga:

  • Stvarajte pozitivnu sliku o školi: Govorite o školi kao mjestu gdje može naučiti mnogo zanimljivih stvari, steći nove prijatelje i zabaviti se. Objasnite da su učitelji tu da pomognu i podrže djecu u učenju.
2. Vršenje pritiska na postignuća i uspjeh

Roditelji ponekad vrše pritisak na dijete da bude među najboljima u razredu ili da odmah savlada sve lekcije, što može stvoriti osjećaj tjeskobe i straha od neuspjeha.

Što učiniti umjesto toga:

  • Fokusirajte se na proces učenja, a ne na rezultate: Pohvalite trud i upornost, a ne samo postignuća. Važno je da dijete shvati da je u redu pogriješiti i da je važno učiti iz vlastitih grešaka.
3. Uspoređivanje s drugom djecom

Uspoređivanje djeteta s vršnjacima ili braćom i sestrama može stvoriti osjećaj nesigurnosti, niskog samopouzdanja i konkurencije.

Što učiniti umjesto toga:

  • Priznajte individualne sposobnosti djeteta: Svako dijete je jedinstveno i razvija se svojim tempom. Pohvalite njegove specifične talente i napredak i ohrabrite ga da razvija svoje interese.
4. Previše zaštitnički stav

Prezaštićivanje može spriječiti dijete da razvije samostalnost i osjećaj odgovornosti što onda rezultira manjkom samopouzdanja kod djeteta. Ako roditelj previše intervenira ili u najboljoj namjeri da ga zaštiti ne dozvoljava djetetu da se samostalno suoči s problemima, to može spriječiti razvoj njegovih vještina za rješavanje problema. Uz to šalje se i poruka kako roditelj nema dovoljno povjerenja u dijete ili u njegove sposobnosti.

Što učiniti umjesto toga:

  • Maksimalno potičite samostalnost: Dajte djetetu male zadatke ili odgovornosti koje može obavljati samostalno. Ohrabrite ga da pokušava riješiti manje probleme bez vaše intervencije, ali budite tu kao podrška ako zatreba pomoć.

Pitamo ih – a što ako dijete ipak ne zavoli školu?

Ako dijete ne zavoli školu, važno je pristupiti situaciji s razumijevanjem i strpljenjem. Razlozi zašto dijete ne voli školu mogu biti različiti: možda se suočava s izazovima u učenju, teško mu je prilagoditi se društvenom okruženju, osjeća se preopterećeno ili jednostavno ne nalazi zadovoljstvo u aktivnostima koje se nude.

Ključno je razumjeti što se zapravo krije iza djetetove nevoljkosti i pronaći načine da ga potaknete da zavoli školu, objašnjavaju Kristina i Irena te, daju rješenja za ovu izazovnu situaciju.

Što učiniti:

  • Razgovarajte s djetetom: Pitajte ga zašto se ne osjeća dobro u školi i pažljivo slušajte njegove odgovore. Potaknite ga da iskreno podijeli svoje osjećaje i iskustva.
  • Surađujte s učiteljima: Razgovarajte s učiteljima kako biste dobili uvid u djetetovo ponašanje i interakcije u školi. Oni vam mogu pomoći u identificiranju specifičnih problema i pružanju podrške.
  •  Povežite učenje s interesima djeteta: Pronađite načine da povežete školske zadatke s djetetovim interesima. Na primjer, ako voli dinosaure, možete koristiti primjere iz paleontologije kako biste ga zainteresirali za biologiju ili povijest.
  •  Koristite pohvale i ohrabrenje: Kada dijete pokaže trud ili postigne nešto, bez obzira na to koliko je malo, pohvalite ga. Fokusirajte se na trud i napredak, a ne samo na konačne rezultate.
  • Koristite igru kao alat za učenje: Koristite igre, slagalice, aplikacije i interaktivne knjige kako biste učinili učenje zabavnijim i zanimljivijim.
  • Postavite male, ostvarive ciljeve: Pomozite djetetu postaviti male ciljeve u učenju i proslavite svaki uspjeh. To može pomoći u izgradnji samopouzdanja i motivacije.
  • Pružite podršku i pomoć: Pomozite djetetu s domaćim zadacima i pripremom za školu, ali ga ohrabrite da bude samostalno. Pokažite mu da vjerujete u njegove sposobnosti.

Glavna je roditeljska zadaća u ovom trenutku djetetova života pobrinuti se da ono zavoli školu. Zaboravite na ocjene i uspjeh. Ne spominjite te dvije riječi pred vašim prvašićem. Imat će kada misliti na ocjene.  Sada je vrijeme za stvaranje najdugovječnijih prijateljstava i najljepših uspomena u životu.

U ovom postu: djeca, istaknuto, zdravlje
WRITTEN BY
Marijana Markelić